Omni-Channel: de scenario’s onder de loep

Multi-channel: scrutinised scenarios

Omni-channel is nu een kernstrategie onder retailers. Het doel is om de steeds groter wordende druk van ontrouwe klanten te verminderen. Het belangrijkste is om consumenten meer vrijheid te geven.

Omni-channel is tegenwoordig hét devies voor merken nu de grenzen tussen verkoopkanalen voor retailers vervagen. Deze strategie maakt dat klanten loyaal worden en een unieke aankoopervaring beleven. Het resultaat is een mogelijkheid tot groei als gevolg van een hogere omzet. Een buitenkansje voor retailers dus, mits ze weten waar ze moeten beginnen met hun omni-channelstrategie. Olivier Chiono, Retail Product Management Director bij Cegid, zegt daar het volgende over: “Iedere omni-channelstrategie begint met het creëren van een referentiedocument voor gedeelde klanten voor de verschillende kanalen en realtime zichtbaarheid van de voorraad in de winkels.” ”Klanten verwachten zowel in de winkel als online een persoonlijke begroeting. Maar bovenal willen ze hun eigen aankoopervaring kunnen kiezen.” Om dit mogelijk te maken, moeten retailers aandacht besteden aan verschillende scenario’s… Laten we deze benaderingen eens van dichtbij bekijken.

Iedere omni-channelstrategie begint met het creëren van een referentiedocument voor gedeelde klanten voor de verschillende kanalen en realtime zichtbaarheid van de voorraad in de winkels.

Web to store of click & collect: voor een optimale aankoopervaring

Dit bespaart tijd voor de klant die niet echt zin heeft om urenlang winkels te doorzoeken: de klant vindt een artikel van zijn favoriete merk op de website, reserveert het online en komt het in de winkel ophalen. Of, als de klant dat wil, kan het artikel direct naar zijn thuisadres opgestuurd worden. Met deze benadering hebben retailers twee opties:

  • E-reservering: de klant reserveert zijn artikel in een paar klikken en komt naar de winkel om het te betalen en op te halen.
  • Click & collect: de klant bestelt zijn artikel online door te betalen (het hele bedrag of een aanbetaling) en haalt het artikel op bij een verkooppunt naar keuze.

Het maakt niet uit hoe de klant bestelt, de beschikbare voorraden moeten onmiddellijk bijgewerkt worden en de winkel moet in realtime op de hoogte worden gebracht. Zodra de verkoper een artikel van de plank pakt voor een reservering wordt de voorraad automatisch bijgewerkt.

Store to web en store to store: succesvol verkopen in de winkel

De Britten noemen dit ook wel “Save the Sale”. Deze methode is bedacht voor een specifiek geval. Is het product dat de klant wil kopen niet op voorraad in de winkel? Klanten vinden het prettig als de verkoper vraagt of het product voor hen besteld moet worden. Het kan dan vervolgens bezorgd worden bij de dichtstbijzijnde winkel of bij de klant thuis.

Nog een ander alternatief voor retailers die een voorraadnetwerk per winkel hebben, is dat de verkoper de klant kan vertellen of de winkel het gewenste product op voorraad heeft. Nog beter is om de klant de optie te bieden om het product te laten reserveren in een andere winkel om het vervolgens naar hun favoriete winkel te laten sturen.

Ship from store of het mini-distributiecentrum

Wat als de winkel een mini-magazijn zou zijn? Ship from store is erg populair bij winkels aan de kust van de Verenigde Staten. Het is eenvoudig, snel en vooral voordelig voor de retailer. Producten die klanten online bestellen kunnen zo direct naar de klanten toegebracht worden vanuit de winkels. Er wordt met name bespaard op transportkosten, omdat de winkel zich dicht bij het huis van de koper bevindt, en ook op verzendbelastingen die van staat tot staat verschillen.

Er zijn steeds meer opties beschikbaar, winkels staan met elkaar in contact en de verkoper krijgt een belangrijkere rol… De retailsector ondergaat een enorme verandering.

By | 2017-06-30T10:07:41+00:00 September 14th, 2016|Nederlands|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment