De Retail branche heeft zich neergelegd bij het feit dat de dagen van traditionele lineaire commercie, waarbij items haar weg volgen via de simpele supply chain: van magazijn – naar winkels – naar de klant, allang voorbij is. Tegenwoordig heeft het overgrote deel van de retailers zich allang toegelegd naar de wereld van Omni-channel wat ook betekend dat er geïnvesteerd wordt in unified commerce oplossingen. Het doel is daarbij om sneller en meer te verkopen door de klantbeleving te personaliseren via het web, mobiel, sociale media en de winkel. Ze streven naar connecties.

De weg naar een unified retail onderneming
Het helpt om de winkel van morgen te zien als een onderdeel van de digitale wereld. Dit betekent dat de winkel een centraal punt wordt wat alle stukjes van de data samenbrengt, om zo effectief mogelijk de onderneming te runnen, zo heb je alle voorraad bij de hand, inzicht in klanten data, verkoopcijfers, goederenstromen etc.

Retailers moeten zich aanpassen, dit voorkomt risico’s in de toekomst. Maar wat zijn nu de 5 punten om je winkel klaar te maken voor unified commerce?

Verzamelen, analyseren en delen van data
Retailers moeten data verzamelen die correct en relevant is, of dit nu van sales informatie afkomstig is of online vergaard, via winkel traffic trends, persoonlijke data, de aankoop historie van klanten of supply chain, data moet effectief beheerd worden. Data visualisatie, een dashboard dat de eindgebruiker helpt om praktisch in te zetten, kan dit proces echt ondersteunen. Het is ook erg belangrijk om data door de hele organisatie te delen, zodat je betere controle hebt over het hele sales proces.

Maak promoties persoonlijk
Data analisten maken het mogelijk voor marketingteams om op maat gemaakte promoties aan te bieden aan klanten, Online coupons en loyalty cards kunnen traffic in de winkels genereren en een hoge conversie genereren, maar ook weer mogelijkheden bieden om cross-sell en up-sell toe te passen. Het is een grote winst als uw verkopers in de winkels ook toegang hebben tot de informatie van de klant via bijvoorbeeld een tablet, om zo de klant nog meer persoonlijke aandacht te geven en sales een extra boost te geven.

Ga voor real-time
Onthoudt dat zonder real-time management van uw verkoopwaar er geen unified commerce is. Als dit wel wordt gedaan dan kunt u de kopers aan de hand nemen, samen met hen kijken of de juiste maat wel online beschikbaar is of wellicht nog beschikbaar is in een van uw andere winkels in de buurt. Om de klant een ware beleving te laten ondervinden moet u er wel voor zorgen dat de informatie die u gebruikt goed is.

Zoek een specialist
Het creëren van een applicatie die werkt voor iedere unieke Retail organisatie kan een uitdaging zijn. Het samenbrengen, delen en harmoniseren van alle noodzakelijke data sets die die de verbonden handel zullen ondersteunen, vraagt om de inzet en toewijding van het bedrijf. Het kan moeilijk zijn om alle noodzakelijke contactpunten te voorzien van de stroom van informatie, zoals voorraad, logistiek, CRM en sales data, zeker met het oog op security en wettelijke voorschriften. Deskundig advies en support kunnen de sleutel zijn voor deze uitdagingen en ervoor zorgen dat er een zo soepel mogelijke overgang komt naar het digitaliseren van uw winkels.