Ontwikkelingen in retail – de zes nieuwe trends

Developments in retail – the six new trends

Het Martine Leherpeur trendbureau heeft de ontwikkelingen in de detailhandel naar aanleiding van de “digitale tsunami” geanalyseerd. Ze hebben zes nieuwe belangrijke trends geïdentificeerd.

Na het evalueren van de nieuwe generatie van “ultra-connected” consumenten heeft het Martine Leherpeur trendbureau zes nieuwe distributiemodellen ontwikkeld, waar online en offline verkopen elkaar overlappen of verweven.

Het veranderen van de aanpak

 
 
Het eerste distributiemodel is geïnspireerd door het social media platform Pinterest  genaamd       “Pin Shop”. Pinterest is een platform waar gebruikers hun selectie van items “pinnen” en “delen”. Het is enigszins vergelijkbaar met de nieuwe generatie van concept-stores, zoals de winkel “Mistral Gift” in Tokio, waar alleen maar Europese producten worden verkocht. Of het appartement van Jean-Baptiste genaamt “Chez Moi” in Parijs, in deze woning is ook alles te koop. Een ander voorbeeld is het “BikiniBerlin” in Berlijn. Hier wisselt het aanbod constant door het gebruik van verschillende shoppingmall concepten en pop-up stores.

Het tweede geanalyseerde thema staat bekend als “Like Spot”. Dit is gebaseerd op een “community-model” dat nieuwe relaties tussen groepen definieert en mensen samen brengt met dezelfde ambities. Een voorbeeld is het zonnebrillenmerk “Waiting for the sun” die daarnaast ook andere surfermerken host in haar winkel. Het model is ook vergelijkbaar met initiatieven vanuit winkels die bij elkaar komen om een nieuwe dynamiek toe te voegen aan een straat. In Lissabon ligt de straat genaamd Poço dos Negros en is hier een voorbeeld van.

Run & Collect” is een model dat is ontstaan vanuit de travel retail, waar u producten kunt kopen op elk gewenst moment, net als online winkelen. Een voorbeeld hiervan is de transformatie van de winkels op de Parijse luchthavens.

Een ander model “The Big Low” van de nieuwe digitaal-afgeleide low-cost trends, die ook meer de fysieke retail overnemen met permanente gereduceerde prijzen. Het model zorgt ervoor dat sommige belanghebbende compleet het tegenovergestelde gaan doen, door bijvoorbeeld het gehele jaar gereduceerde prijzen weer te geven en geen seizoenskortingen meer aan te bieden (Kiabi). Anderen moedigen consumenten aan om zelf de prijzen samen te stellen. Een voorbeeld hiervan is H&M. H&M geeft kortingen aan klanten, wanneer de klant zijn oude kleding terug brengt naar de winkel. Anderen vervormen hun prijsimago, denk aan Charles & Keith, zij verkopen ultra-luxe accessoires geheel gemaakt van plastic.

De “Emoji Places” trend belichaamt het nieuwe “retailtainment”. Het idee is om de beleving van de consument te vergroten, zoals bij de Story boetiek in New York, waarin het decor en de collecties om de vier tot acht weken verandert. Een ander voorbeeld is het warenhuis Selfridges met haar experimentele “Agender” afdeling, een unisex concept dat de man/vrouw grenzen afbreekt.

Tot slot, “Uber Models” geeft aanleiding tot een nieuwe vorm van distributie. Zoals nu bekend bij style bureaus, is dit een model waarbij 3D-printers producten in de verkoop kunnen overnemen binnen de winkels.

http://www.stores-and-stories.com/articles/developments-in-retail-the-six-new-trends/

By | 2017-06-30T10:08:54+00:00 April 4th, 2016|Nederlands|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment