Nieuws-NL 2017-06-30T09:07:57+00:00

Whitepaper: 9 stappen naar een GDPR-proof retailbedrijf

Voorkom hoge boetes en maak data sneller doorzoekbaar  In mei 2018 wordt een nieuwe Europese wet van kracht voor de bescherming van persoonlijke data: de GDPR. Voor retailorganisaties is het een uitdaging om hier op tijd aan te voldoen. Voldoen ze niet aan de wet, dan kunnen ze hoge boetes krijgen. Aan de andere kant is deze wetgeving een kans om efficiënter met data om te gaan en de klant centraal te zetten. De voordelen van klantdata Datastromen komen tegenwoordig overal vandaan: de webshop, GPS-gegevens, Facebook, sensordata, marketingtools en nog veel meer. Hoe meer data bedrijven van klanten hebben, hoe beter ze consumenten kunnen verleiden met maatwerkaanbiedingen, zowel in de winkel als daarbuiten. Klantdata geven dus een groot strategisch voordeel, maar hoe gaat u om met gevoelige data en hoe kunt u de privacy waarborgen? Nieuwe regels rondom klantdata Vanaf 25 mei 2018 is de opslag van gegevens aan striktere [...]

Whitepaper: De retailer van de toekomst zet klantdata centraal

Retail is één van de meest competitieve markten. De winsten staan onder druk, nieuwe webshops kapen klanten weg voor de neus van traditionele retailbedrijven en faillissementen zijn aan de orde van de dag. Als bedrijven de klant niet centraal stellen en op maat bedienen, verliezen ze direct klandizie aan innovatieve webshops. Die springen snel in op veranderende wensen en technologieën met mobile first, big data en omnichannel strategieën. Een omnichannel-strategie De consument is onvoorspelbaarder en veeleisender dan ooit. Hij heeft enorm veel kanalen tot zijn beschikking om productinformatie op te doen, ervaringen te delen en te kopen. Een klant wil kopen via een winkel of een webshop, op de hoogte blijven van trends, een serviceafhandeling via Instagram en Facebook en alles weten van de producten op de website. Meer klantkennis leidt tot beter maatwerk, waardoor beter kan worden verdiend. Met een goede omnichannel-strategie kunnen retailers de moordende concurrentie beter [...]

Unified commerce

  Retail is een snelle, klantgerichte wereld, zowel fysiek als virtueel. Om competitief te blijven, moeten retailers een winkelervaring ontwikkelen die volledig op de consument is toegesneden. Een ervaring die op alle vlakken en op het juiste moment succesvol is. Veel retailbedrijven hebben zich de afgelopen jaren gericht op omnichannel, en maken nu een volgende stap met Unified commerce.   Wat is unified commerce? Bij unified commerce staat de ervaring van de klant nog steeds voorop, maar wordt er niet meer gewerkt via meerdere interne kanalen. In plaats daarvan wordt er gekozen voor één centraal realtime platform dat compatibel is met al uw klantcontactpunten.   In een onderzoek van Gartner werd gesteld dat 89% van de retailbedrijven eind 2016 naar verwachting voornamelijk zou gaan concurreren op klantervaring. De exacte cijfers zijn nog niet bekend, maar in de afgelopen 18 maanden hebben we kunnen zien dat de ervaring van de klant nog [...]

Omni-Channel: de scenario’s onder de loep

Omni-channel is nu een kernstrategie onder retailers. Het doel is om de steeds groter wordende druk van ontrouwe klanten te verminderen. Het belangrijkste is om consumenten meer vrijheid te geven. Omni-channel is tegenwoordig hét devies voor merken nu de grenzen tussen verkoopkanalen voor retailers vervagen. Deze strategie maakt dat klanten loyaal worden en een unieke aankoopervaring beleven. Het resultaat is een mogelijkheid tot groei als gevolg van een hogere omzet. Een buitenkansje voor retailers dus, mits ze weten waar ze moeten beginnen met hun omni-channelstrategie. Olivier Chiono, Retail Product Management Director bij Cegid, zegt daar het volgende over: "Iedere omni-channelstrategie begint met het creëren van een referentiedocument voor gedeelde klanten voor de verschillende kanalen en realtime zichtbaarheid van de voorraad in de winkels." ''Klanten verwachten zowel in de winkel als online een persoonlijke begroeting. Maar bovenal willen ze hun eigen aankoopervaring kunnen kiezen.'' Om dit mogelijk te maken, moeten retailers aandacht besteden aan [...]

Multi-channel: nieuwe uitdagingen voor een niet-zo-nieuw concept.

  Multi-channeling is niet echt een nieuw concept. In tegenstelling tot wat er vaak gedacht wordt, gaat het vaak verder dan alleen het combineren van een winkel en een online shop. Professor Laurent Raoul, een medewerker van een Franse mode-instituut en een Europese supply chain specialist, herinnert ons eraan dat “de combinatie van kanalen al eerder bestond dan het internet”. Bijvoorbeeld outlets, particuliere verkoop en onafhankelijke resellers etc. Merken hebben altijd uit verschillende distributienetwerken bestaan. De globalisering van merken is de echte verandering, die het voor multi-channeling aanzienlijk complexer heeft gemaakt de afgelopen jaren. In de nieuwe context, is het aan de merken om consequent aanwezig te zijn richting klanten, die steeds meer mobieler en online zijn. Voor Laurent Raoul is de observatie duidelijk: “Om de consument een consistente winkelbeleving te garanderen, zijn merken verplicht om hun prijzen, kortingen en het verkoopbeleid over de verschillende kanalen, op elkaar af te [...]

Begrip voor Omni-channel

Omni-channel is het leveren van een totaal plaatje via meerdere kanalen binnen een retail beleving. Traditioneel gezien zijn deze kanalen, de fysieke winkels en de online winkels. Maar andere kanalen zoals een smartphone app of een catalogus kunnen ook gezien worden als een deel van omni-channel.   Omni-channel is de toekomst van retail zoals wij het kennen. Volgens het “Interactive Advertising Bureau”, gebruiken ongeveer 55% van de consumenten een mobiel apparaat voor product recensies of prijsvergelijkingen, tijdens het winkelen. Ongeveer de helft van alle consumenten zoekt deze recensies online op. Vervolgens wordt dit product online via een retailer aangeschaft en is er de keuze het product thuis te bezorgen of op te halen in de winkel. Deze activiteiten lijken als een tweede natuur, maar waren 5 jaar geleden nog niet eens mogelijk.   De ontwikkeling van smartphones en online winkelen werd eerst als een dreiging gezien door de fysieke winkels, [...]

Ontwikkelingen in retail – de zes nieuwe trends

Het Martine Leherpeur trendbureau heeft de ontwikkelingen in de detailhandel naar aanleiding van de “digitale tsunami” geanalyseerd. Ze hebben zes nieuwe belangrijke trends geïdentificeerd. Na het evalueren van de nieuwe generatie van “ultra-connected” consumenten heeft het Martine Leherpeur trendbureau zes nieuwe distributiemodellen ontwikkeld, waar online en offline verkopen elkaar overlappen of verweven. Het veranderen van de aanpak     Het eerste distributiemodel is geïnspireerd door het social media platform Pinterest  genaamd       “Pin Shop”. Pinterest is een platform waar gebruikers hun selectie van items “pinnen” en “delen”. Het is enigszins vergelijkbaar met de nieuwe generatie van concept-stores, zoals de winkel “Mistral Gift” in Tokio, waar alleen maar Europese producten worden verkocht. Of het appartement van Jean-Baptiste genaamt “Chez Moi” in Parijs, in deze woning is ook alles te koop. Een ander voorbeeld is het “BikiniBerlin” in Berlijn. Hier wisselt het aanbod constant door het gebruik van verschillende shoppingmall concepten en pop-up [...]

Personalisatie: De sleutel tot een succesvolle omni-channel strategie.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat klanten steeds vaker gepersonaliseerd contact met merken verwachten. Het kan dan gaan om producten die specifiek op hun smaak, gewoonte of behoefte is aangepast, maar ook om een persoonlijkere service, ongeacht het kanaal. Dit is zonder meer een uitdaging voor iedere retailer. Vroeger zette de verkoopster al een aantal artikelen klaar voor de klant die net de winkel binnen kwam lopen. De klant kreeg vervolgens kledingadvies en aanbevelingen over welke artikelen goed bij zijn hoofdaankoop pasten. De verkoopster vertrouwde daarbij op haar kennis van de smaak van de klant. Nu, een paar jaar later, lijkt dit soort service wel iets van een vorig tijdperk. Big data en klantenrelaties Retailers proberen al lange tijd hun serviceniveau te verbeteren, maar de verschillende contactmomenten met de klant, van zijn telefoon en op internet tot in de winkel, eisen nu toch hun tol. Uit onderzoek van eBay blijkt dat [...]

Retailstars meets NAC

Sinds kort zijn wij sponsor van NAC Breda geworden en daar zijn we trots op! Retailstars zal tot en met het einde van het seizoen NAC Breda sponsoren inclusief de play-offs. Het belooft een spannende seizoenshelft te worden voor NAC Breda en tijdens deze wedstrijden zullen wij als Retailstars voorbij komen op de LED boarding. Ons hoofddoel is het werven van nieuwe collega's. Heeft u onze naam ook voorbij zien komen? Hieronder een kleine impressie: Omnichannel retail solutions Shop everywhere, anytime, any device! Wij zijn op zoek naar Retail ICT, Integration en BI Consultants. Join our team! kijk hier voor alle vacatures.            

Erkend leerbedrijf

Vandaag kwam het leuke nieuws dat wij ons officieel Erkend leerbedrijf mogen noemen. De Wet educatie beroepsonderwijs verplicht mbo-studenten het praktijkgedeelte van hun opleiding te volgen bij een erkend leerbedrijf. Dit noemen we de beroepspraktijkvorming (bpv). Erkende leerbedrijven – zowel bedrijven als zzp'ers – zijn een schoolvoorbeeld voor de branche. Door studenten te helpen opleiden leveren zij een belangrijke bijdrage aan de toekomst van het vakmanschap. Voordelen Als erkend leerbedrijf van SBB hebt u de volgende voordelen: Opleiden is een leuke manier om leergierige en gemotiveerde arbeidskrachten in huis te halen. Veel studenten gaan na hun opleiding aan het werk bij hun leerbedrijf. Studenten hebben een frisse kijk op uw bedrijf en nemen actuele kennis en nieuwe inzichten met zich mee – belangrijk voor een gezonde mix van jong en oud. Studenten werken direct mee in uw bedrijf. Tegen een aantrekkelijke vergoeding hebt u plezier van de extra handen van beginnende [...]