Snelheid en vertrouwen op schaalgrootte

De huidige, steeds groter wordende competitieve markt, dwingt organisaties om steeds meer data gedreven te gaan werken. Om als onderneming je doelen als groei, winstgevendheid en klanttevredenheid te kunnen behalen kun je niet anders dan een digitale transformatie ondergaan en gaan vertrouwen op de steeds groter wordende stroom van informatie, zodat je veel sneller beslissingen kunt nemen.

Onderzoek wijst uit dat de wereldwijde data omgeving zal verdrievoudigen tot het jaar 2025 van 40 ZB in 2019 naar een duizelingwekkende 175 ZB in 2025. (bron: ICD DataAge 2025 whitepaper)

Data Beheersen – Per Pizza bekeken

Laten we eens kijken hoe Domino’s Pizza zichzelf heeft getransformeerd naar de digitale onderneming die Pizza’s verkoopt.

“We zijn een e-commerce bedrijf geworden die pizza verkoopt. Talend heeft ons geholpen met deze digitale transformatie.”

Dan Djuric, VP, Global Infrastructure and Enterprise Information Management, Domino’s Pizza, Inc.

Domino’s Pizza is de grootste pizza bezorgdienst ter wereld. Ze opereren vanuit zo’n 15.000 pizza restaurants, in meer dan 85 landen en 5700 steden wereldwijd, en leveren dagelijks meer dan 2 miljoen pizza’s. In 2009 was de omzet van Domino’s Pizza $500M. Momenteel is de bedrijfswaarde $11B (20X in 10 jaar!).

Het verhaal van deze enorme groei start 6 jaar geleden toen ze zijn gestart met het koppelen van hun offline data met hun online data. Ze zijn allereerst begonnen met herontdekken van hun basis: het product de pizza, waarna ze volop zijn gaan investeren in het opbouwen van hun data analyse en digitale platform om zo de klant een hernieuwde beleving te geven van hun product.

Domino’s heeft inzicht gekregen, door haar klantbeleving en haar klantendata te optimaliseren en kunnen hierdoor supersnel schakelen op verschillende trends en veranderingen vanuit de markt.

Ook hebben ze een modern data platform geïmplementeerd dat de operationele efficiëntie verhoogt, haar marketing programma optimaliseert en haar franchisenemers kan voorzien van winkel specifieke analyses en verbeterpunten.

Domino’s heeft de klantendata van verschillende platformen -inclusief mobiel, social media en email- geïntegreerd in een modern data platform en hiermee de efficiëntie rondom bestellingen en aflevering kunnen verhogen om zo meer flexibiliteit te creëren voor hun klanten.

De onderneming heeft een digitale strategie geïmplementeerd waarbij ze klanten de mogelijkheid geven om pizza’s te bestellen op apparaten die zij zelf het meest prettig vinden en via hun favoriete Apps. Door deze strategie heeft Domino’s de mogelijkheid informatie te vergaren van ieder lid van het gezin en hun bestel patroon waardoor ze gepersonaliseerde promoties kunnen versturen en proactief suggesties doen aan de klant.

Bouw jouw eigen Data-Gedreven Onderneming


Volgens Gartner zal het verwerken en de integratie van data en het bouwen van een digitaal platform in 2020 zo’n 60 % van de tijd en kosten gaan omvatten binnen een onderneming.

Data waardeketen

Om het mogelijk te maken voor uw organisatie om met data te gaan werken moet u wel eerst een tweetal problemen oplossen:

De data moet actueel zijn, aangezien digitale transformatie om snelheid, acceleratie en time-to- market draait, of het nu gaat om real-time beslissen of gepersonaliseerde klantenbeleving. Toch lopen veel bedrijven nog achter de feiten aan. Eigenlijk zijn maar 40% van de CIO’s in staat actuele resultaten te leveren tegen de gewenste snelheid.

Maar snelheid alleen is niet genoeg. Want de vraag blijft bestaan, vertrouw je jouw data wel? Om beslissingen te maken en deze te implementeren, is integriteit van de data echt noodzakelijk. De levering van de data dient hiervoor wel zeer accuraat te zijn en traceerbaar te zijn op herkomst ervan om het gehele plaatje compleet te maken en de juiste beslissingen te kunnen maken.

Dit is de grootste uitdaging voor ondernemingen. Volgens de Harvard Business Review zit in ongeveer 47% van de datasets die gemaakt worden kritieke fouten die veel impact hebben op de uitkomst van de bedrijven die vooroplopen in de digitale wereld, zoals Domino’s weten nieuwe data zeer snel te combineren om zo inzichtelijk te krijgen waar ze moeten innoveren en nieuwe kansen of gevaren te signaleren. Dit kunnen ze alleen omdat ze hebben geïnvesteerd in de kwaliteit van hun data en deze te vertrouwen, dit helpt hen om te blijven vernieuwen en de concurrentie stappen voor te blijven. Voor deze organisaties maakt de data het strategische onderscheid.

Bent u nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor uw bedrijf? Neem dan contact met ons op!

Bron: Isabelle Nuage , Talend

Brandende vraag?

[contact-form-7 404 "Not Found"]